Monday, June 17, 2019

გასართობ შემეცნებითი სასწავლო ექსკურსია


გასვლითი გაკვეთილის გეგმა
თემა: იმერეთის ბუნების ძეგლები
კლასი:11
დამრიგებელი: კლარა მაღლაკელიძე
პედაგოგი/ორგანიზატორი: მირანდა ფორჩხიძე

მიმართულება: დასავლეთ საქართველო/ქვემო და ზემო იმერეთი(თბილისი,  ხონი, ბაღდათი, ჭიათურა, თბილისი)

გაკვეთილის მიზანი: მოსწავლეებმა ადგილზე ნახონ და გაეცნონ იმერეთის ბუნების უნიკალურ ძეგლებს. კერძოდ, კარსტულ რელიეფის ფორმებს.


დღე 1:
·         ოკაცეს ტყის ბილიკის დალაშქვრა (მინილექცია , ვიდეოსჩაწერა )
·         ოკაცეს კანიონის მონახულება (მინილექცია)
·         კინჩხას ჩანჩქერის მონახულება, ადგილზე გაცნობა მინილექცია.
ბაგრატის ტაძრის მონახულება
·         უკან დაბრუნება/ ღამისთევა  ბაღდათის რაიონი სოფ. ობჩა. 
·         შთაბეჭდილებების გაზიარება მოსწავლეთა მიერ.


დღე 2:
·         მიმართულება ზემო იმერეთისკენ, კაცხის სვეტის მონახულება.
·         ჭიათურის მღვიმევის მიძინების ტაძრის მოლოცვა.
·         მდ . ჭერათხევის ტერიტორიის გაცნობა.
შიდა ქართლის ვაკის სტეპის  ზონის ხალიჩების მონახულება

ზოგადი მიმოხილვა ტერიტორიის შესახებ


ოკაცეს კანიონი — ბუნების ძეგლი ხონის მუნიციპალიტეტის სოფელ ზედა გორდის მიდამოებში.
კანიონი მდებარეობს მდინარე ოკაცეს ხეობაშიმდინარის სიგრძე 14 კილომეტრიახოლო კანიონის სიგანე ზოგან 3–6 მეტრიზოგან 15–20 მეტრიასიღრმე კი 20-დან 100 მეტრამდე მერყეობსკანიონს ამშვენებს რამდენიმე წყალუხვი ჩანჩქერიერთ-ერთი ტბის ,ოსხაპოს” სიგრძე 60 მეტრიამდინარე ოკაცეზე რამდენიმე ბუნებრივი ქვახიდია გადებულიერთი მათგანია ,ბოგა”. კანიონს გააჩნია მღვიმეებისაიდანაც გამოედინება კარსტული წყლები.
კანიონის კიროვან ნაპირზე იზრდება საკმაოდ მსხვილი ბზის ხეებიხეობის ნაპირები ტყის ბუჩქნარითაა დაფარულისოფლიდან აღმოსავლეთისკენ მიმავალი ბილიკი ხვეულად ეშვება მისი ფსკერისაკენაქ კანიონის სიგანე და ქვახიდი 4 მეტრს არ აღემატებამაშინ როდესაც სიღრმე 50 მეტრია.
კანიონი 2 კილომეტრზეა გადაჭიმულიის ჯერჯერიბით შეუსწავლელიაბოგას ქვემოთკანიონის სიღრმე მატულობს და 100 მეტრს აღწევსრადგან ძველი ხეობის ფსკერი ზოგან უკუღმაა დახრილიგეოლოგებმა აქ აღმოაჩინეს და რუკაზე დაიტანეს ტექტონიკური ნასხლეტიდედამიწის ქერქის განარღვევი ნაპრალი და ამ ნაპრალის კიდეებს გადაადგილდებაის ქვემო დინებას გარდიგარდმო ჰკვეთსხეობის ქვედა ნაწილი რამდენიმე ათეული მეტრით აწეულია შუა მონაკვეთთან შედარებით.


ოკაცეს კანიონის ბუნების ძეგლი იმერეთის რეგიონშიხონის მუნიციპალიტეტში,  სოფგორდის მიდამოებში მდებარეობს.
ვიზიტორთა ცენტრი:  სოფელი გორდი
ოკაცეს კანიონის მეტად საინტერესო 2-3 საათიანი საფეხმავლო მარშრუტი დადიანების ისტორიულ ტყე-პარკსა და 780  სიგრძის კიდულ ბილიკს გაივლის და პანორამული გადასახედით სრულდებასადაც ვიზიტორებს იქვე დამონტაჟებული სმარტ-სელფის აპარატით სამახსოვრო ფოტოსურათის გადაღება შეუძლიათ.
ღირშესანიშნაობა:ბუნების ძეგლი წარმოადგენს რთულპალეოგრაფიულგეოლოგიურ და განსაკუთრებული გეომორფოლოგიური აგებულებით გამორჩეულ კომპლექსრომლის შემადგენლობაში შედის ნეოტექტონიკური სტრუქტურებიტბიური ნალექებითვალწარმტაცი კლიუზ-კანიონი.მდსაწისქვილოს მიერ ზედაცარცულ კირქვებში გამომუშავებული ოკაცეს კანიონის სიღრმე 35-50 -იასიგანე საშუალოდ 4 ზოგიერთ ადგილას კანიონის კედლები თითქმის უერთდება ერთმანეთს და ბუნებრივ ქვახიდებს წარმოქმნისერთ-ერთი მათგანია „ბოგა”, საიდანაც კანიონის ფსკერის დანახვაა შესაძლებელი.შუა მეოთხეულში მდსაწისქვილოს ხეობა გადაიკეტა ტექტონიკური ნასხლეტით და მასში გაჩნდა ტბარომელშიც თიხა-ქვიშა ილექებოდატბიური ნალექების წყების სისქემ 27 მეტრს გადააჭარბამას შემდეგ რამდენიმე ათეულმა ათასმა წელმა განვლოწყალმა იპოვნა გასასვლელი კირქვის ნაპრალებშიგააფართოვა ისინი და დაცალა ტბადაიწყო ტბიური ნალექების გადარეცხვა და კანიონის გამომუშავებაამჟამად ტბიური ნალექები შემორჩენილია ცალკეულ ფრაგმენტებად.გორდის პლეისტოცენურ ტბიურ ნალექებში ნათლადაა გამოსახული სეზონური შრეებრიობაშრეთა ყოველი წყვილი შეესაბამება ერთ წელსტბიური წყების პალინოლოგიური შესწავლით(ნამარხი მცენერეების მტვრისა და სპორების მიკროსკოპული კვლევითგაირკვარომ წყების ქვედა ნაწილში დაცულია ფლორის არქაულისადღეისოდ გამქრალი სახეობების ნაშთები (ჭაობის კვიპაროზი ანუ ტაქსოდიუმიენგელჰარდტიაკარიატსუგაკედარი ანუ ცედრუსი და სხვ.). გორდის ტბიური წყების უფრო მაღლა მდებარე შრეებში ეს მცენარეები აღარ არისრაც არეკლავს ოროგენეზის მიერ გამოწვეულ კლიმატის აცივებას.დღეისათვის კანიონი თავისებურ მიკროკლიმატს ქმნისრაც განაპირობებსმრავალი იშვიათი და გადაშენების პირას მყოფი მერქნიანი მცენარისთვისსაბინადრო გარემოს ჩამოყალიბებას
მდებარეობახონის მუნიციპალიტეტისოფგორდის მიდამოები, 520 მეტრი ზღვის დონიდან.
კოორდინატები: N42 27.079 E42 33.003
მისასვლელი გზაბუნების ძეგლთან ყველაზე ახლომდებარე მსხვილი დასახლებული პუნქტია ხონითბილისიდან ხონი დაშორებულია 260 კმ-ითხანგრძლივობა - 3 სთ და 30 წთ;
ხონი - სოფგორდიოკაცეს  კანიონის ბუნების ძეგლის ვიზიტორთა ცენტრი  - 21 კმხანგრძლივობა - 25 წთ;
კა­ნი­ონს ამ­შვე­ნებს რამ­დე­ნი­მე წყა­ლუხ­ვი ჩანჩქე­რიერთ-ერთი ტბისოს­ხა­პოს სიგ­რძე 60 მეტ­რიამდი­ნა­რე ოკა­ცე­ზე რამ­დე­ნი­მე ბუ­ნებ­რი­ვი ქვა­ხი­დია გა­დე­ბუ­ლიერთი მათ­გა­ნია "ბოგა". კა­ნი­ონს გა­აჩ­ნია მღვი­მე­­ბისა­­და­ნაც კარ­სტუ­ლი წყლე­ბი გა­მო­­დი­ნე­ბა.
კი­ლო­მეტრზე გა­და­ჭი­მუ­ლი კა­ნი­­ნი ჯერ­ჯე­რო­ბით შე­უს­წავ­ლე­ლია.







კინჩხას ჩანჩქერების კასკადი
ღირშესანიშნაობაბუნების ძეგლი წარმოადგენს მდსაწისქვილოს ხეობაშიასხის კირქვული მასივის აღმოსავლეთ ქარაფიდანსამ საფეხურად გადმომავალ ჩანჩქერების კასკადსზედა ორი საფეხური მდსაწისქვილოს მარჯვენა შენაკადზეა წარმოქნილიპირველის სიმაღლე დაახლოებით 25 -ია ხოლო მეორე ჩანჩქერის სიმაღლე 70 -მდე აღწევსნაკადის მდსაწისქვილოსთან შეერთების შემდეგ 20 მეტრში წარომიქმნეაბა კასკადის მესამე დაახლოებით 35  სიმაღლის საფეხური.
მდებარეობახონის მუნიციპალიტეტისოფკინჩხას მიდამოები, 843 მეტრი ზღვის დონიდან.
კოორდინატები: N42 29.738 E42 33.032










აცხის სვეტი — კირქვის სვეტისებრი დენუდაციური „მოწმე“ — შთენილი კლდე ჭიათურის მუნიციპალიტეტის სოფელ კაცხშიმდინარეების კაცხურისა (ყვირილის მარჯვენა შენაკადიდა ღვითორის (ბუჯის მარცხენა შენაკადიწყალგამყოფზე.
სვეტის სიმაღლე 40 მეტრიაზოგიერთი მკვლევარი მიიჩნევსრომ კაცხის სვეტი თავდაპირველად მონოფიზიტ განდეგილთა სამყოფელს წარმოადგენდათუმცა ეს მოსაზრება საყოველთაოდ არაა გაზიარებულისათანადო არგუმენტაციის არქონის გამოსვეტის ზედა ბაქანზე დგას ორი მცირე ზომის ეკლესია (დღეისათვის ისინი ნანგრევების სახითაა შემორჩენილი). ასეთ ადგილებში სამლოცველოების აგებას მკვლევრები უკავშირებენ მესვეტეობასრომელიც VI საუკუნეში გავრცელებული იყო წინა აზიასა დაუპირველეს ყოვლისასირიაშირომელთანაც ქრისტიანულ საქართველოს მჭიდრო ურთიერთობა ჰქონდაერთი ეკლესია (V .) მშრალადაა ნაშენი ადგილობრივად მოპოვებულიუხეშად დამუშავებული ქვითაფსიდი კლდეშია გამოკვეთილიმეორე (VI .) ნაგებია ქვემოდან აზიდული კარგად გათლილი კვადრებითაქვს კრიპტა (ქვედა სართული — სამარხი). არავინ იცის ზუსტად როდის შეწყდა რელიგიური ცხოვრება კაცხის სვეტზემაგრამ ვახუშტი ბატონიშვილის დროს აქ ბერები აღარ მოღვაწეობდნენ.
კაცხის სვეტის არქიტექტურული ძეგლები 1944 წელს ალექსანდრე ჯაფარიძის ხელმძღვანელობით მთასვლელთა ჯგუფმა ინახულაბოლო პერიოდამდე კაცხის სვეტზე ასვლაალპინისტური აღჭურვილობის გარეშეშეუძლებელი იყო.
2007 წლიდან კულტურული მემკვიდრეობის დაცვის და გადარჩენის ფონდის დაფინანსებით დაიწყო სვეტზე არსებული ნაგებობების სარეაბილიტაციო სამუშაოებიკაცხის სვეტზე ასვლა აკრძალულიაგამონაკლის შემთხვევებშიადგილობრივი ბერების ლოცვა-კურთხევითსვეტზე მხოლოდ მამაკაცების ასვლაა შესაძლებელიაღდგენილია სვეტის ძირში და თავზე არსებული სამლოცველოებირაც სვეტზე ამჟამად მოღვაწე ბერი მაქსიმეს დამსახურებაა.
2007 წელს კაცხის სვეტზე არსებულ ნანგრევებში მამა მაქსიმემ აღმოაჩინა კირქვის მცირე ქვათლილი (ზომები 41X21 სმ), რომელზეც ათსტრიქონიანი ქართული ასომთავრული წარწერაა ამოკაწრულიწარწერა პალეოგრაფიული ნიშნებით XIII საუკუნით თარიღდებაწარწერაში მოხსენიებულია ვინმე ფრიად ცოდვილი გიორგირომელსაც „სამი სახლაკი“ აუშენებია „ძელი ცხოვრებაზე“ — ანუ სვეტის თავზე დამკვიდრებულ დაყუდებულთათვის.[1]
ვახუშტი ბატონიშვილი მის შესახებ წერდა:
ვიკიციტატა
„[კაცხისციხის აღმოსავლეთით არს კლდე ხრამსა შინა ამოყვანილი ვითარცა სუეტიფრიად მაღალი მის კლდის თხემზე არს ეკლესიაარამედ ვეღარარა აღავლის კაციარც უწყიან ხელოვნება აღსვლისა.[2]

1. kompleqsSi Semavali nagebobebi
სვეტისვეტის თავზე არსებული ეკლესიის ნაშთიკრიპტა (აკლდამა), სენაკები (3 ), მარანიგალავანისვეტის ძირში არსებული სვიმონ მესვეტეს სახელობის ეკლესია გალავნის ნაშთითურთძველი სამრეკლო.
2. mniSvnelovani da saintereso informacia
სვეტის ძირში გამოკვეთილია ბოლნური ტიპის ჯვარირომელიც არაუგვიანეს VI საუკუნით თარიღდებაპარალელები მას ბოლნისსა და სირიაში მოეპოვებაეკლესია კი აქ ორი-სამი საუკუნის შემდეგ აიგო.
კაცხის სვეტის მონასტერი ძლიერ წააგავს თესალიაში (საბერძნეთიარსებულ მეტეორას მონასტრებსრომლებიც ამდაგვარ მიუდგომელ კლდეებზეა აშენებულისიმბოლურად ისინი ცისა და მიწის შემაკავშირებელ ადგილს წარმოადგენენ.

3. adgilmdebareoba
კაცხის სვეტის სამონასტრო კომპლექსი მდებარეობს საქართველოშიიმერეთის მხარეშიჭიათურის მუნიციპალიტეტშიმისგან დასავლეთით 11 კმში მდებარე სოფელ კაცხშიჭიათურა-ზესტაფონის დამაკავშირებელი ავტომაგისტრალიდან ჩრდილო-აღმოსავლეთითდაახლოებით 3 კმ-ის მანძილზე.
4. ruka
map
5. istoriuli mimoxilva
გეოგრაფიული ტერმინი კაცხი სვანური სიტყვაა და მწვერვალს აღნიშნავს“ – განმარტავს აკადემიკოსი შანიძეპირველი ისტორული წყარორომელიც კაცხის სვეტს მოიხსენიებსვახუშტი ბატონიშვილის თხზულებაა: „ხრამსა შინა არს კლდე აყვანილივითარცა სვეტიფრიად მაღალიმის კლდის თხემზედ არის ეკლესია მცირეარამედ ვერღარა აღვალს კაციარცა უწყიან ხელოვნება აღსვლისა“ – გადმოგვცემს ის..  XVIII საუკუნეშივახუშტის მოღვაწეობის პერიოდში კაცხის სვეტი კარგა ხნის მიტოვებული ჩანს.კაცხის „სვეტი“ უძველესი დროიდან იქცევდა ადამიანების ყურადღებასქრისტიანობამდე „სვეტი“ წარმართული კულტის – ნაყოფიერების ღვთაების დანიშნულებას ასრულებდავახუშტი ბატონიშვილი კაცხის „სვეტის“ შესახებ წერს: „ნაკერპთა მათ მთათა მაღალთა და ბორცვთა ზედა ესე ვითარივე იყო განცხრომაროკვანიამისთვის აღაშენეს მათ ზედა ეკლესიანი და ჯვარობიდან მუნვითარცა აწ ფერხისა სიმღერითა - გაათენიან.“ქრისტიანობის სახელმწიფო რელიგიად გამოცხადების შემდეგ სვეტი წარმართულ ღვთაებათა პანთეონს  სამუდამოდ გამოეყოამას ადასტურებს სვეტის ძირში გამოკვეთილი ბოლნური ტიპის ჯვარირომელიც არაუგვიანეს VI საუკუნით თარიღდებაკლდოვან სვეტზე – ძელი ცხოველის ბუნზე და საფეხურებიან პოსტამენტზე შემდგარმედალიონში ჩაწერილ ჯვრის რელიეფს პარალელები ბოლნისსა და სირიაში მოეპოვებაკაცხის შემოგარენშიამავე დროსამ ქმედებითგარკვეულწილადადრე შუა საუკუნეებში ქართლის სამეფოს უკიდურეს დასავლეთი საზღვარიც მოინიშნა.  კაცხის სვეტს სახელობაც „ძელი ცხოველი“ – სვეტი ცხოველი ამავე საუკუნეში მიენიჭა და მცხეთის ჯვარს დაუკავშირდამცხეთის კერპთა შემმუსვრელი ჯვრის სახელობა წარმართობაზე გამარჯვების სიმბოლოდ აღიქმებოდაამ რეალიას ადასტურებს ისიცრომ კაცხის სვეტის დღეობა პარასკევობითააჯუანშერის ცნობითყოველი პარასკევი დღე მცხეთის ჯვრის ტაძრის დღეარომელიც ადარნასეს ძემ სტეფანოზ ერისმთავარმა (VI დააწესაბოლო ვერსიის თანახმად (გაგოშიძეეკლესია აქკლდის თხემზე სამი-ოთხი საუკუნით გვიან აშენდა.საინტერესოა კაცხის სვეტის კაცხისავე გუმბათიან ტაძართან (X-XI სსგანხილვაეს ორი სალოცავი ერთმანეთს 1,5 კილომეტრით არის დაცილებული და მათ მჭიდრო კავშირზე მოსახლეობაში შემორჩენილი გადმოცემაც მეტყველებს – თითქოს სვეტის თავიდან კაცხის მაცხოვრის ტაძრამდე ჯაჭვი ყოფილიყო გაბმულიეს ლეგენდა გვახსენებს გადმოცემას მცხეთის სვეტიცხოველისა და ჯვრის ტაძრის გუმბათებს შორის გაჭიმული ჯაჭვის შესახებრომელზედაც კეთილმსახური ბერები დაიარებოდნენაქაცმცხეთური სიწმინდეების მსგავსადკაცხის გუმბათიანი ეკლესია ქრისტეს საფლავისხოლო კაცხის სვეტი გოლგოთის განსახიერება უნდა იყოს.კაცხის სვეტის მეცნიერული შესწავლა  XX საუკუნის 40-იანი წლებიდან დაიწყო. 1944 წელს  კაცხის სვეტზე პირველად ავიდა ექსპედიცია შემდეგი შემადგენლობითალპინისტი ალჯაფარიძეხელოვნებათმცოდნე ცინცაძემწერლები გოთუა და ბელიაშვილიმათ სვეტის თხემზე მცირე გათხრები ჩააატარეს და აღმოაჩინეს საკმაო რაოდენობის არქეოლოგიური მასალააღნიშნული ექსპედიციის მიერ ჩატარებული სამუშაოს ანგარიში გამოქვეყნებულ იქნა 1946 წელს ცინცაძის მიერ.ამ მკვლევრის აზრითკლდის თხემზე ადრე შუა საუკუნეების ორი დარბაზული ეკლესია იდგაერთი ნახევრად კლდეში ნაკვეთი (V .) მეორე კი მთლიანად ქვით ნაგები (VI–.) რომელსაც ქვემოთ თაღოვანი კრიპტა ჰქონდაეს კომპლექსი ცინცაძემ დაუკავშირა მესვეტეობასსირიაში გავრცელებულ უკიდურესად ასკეტურ საბერმონაზვნო ცხოვრების წესსამ წესის ფუძემდებელი სვიმონ მესვეტე უფროსი (356 – 459 ..) ანტიოქიის აღმოსავლეთითალეპოს სიახლოვეს ქვით აგებულ მაღალ სვეტზე დამკვიდრდა და ცხოვრების დიდი ნაწილი ამ სვეტზე გაატარა.ცინცაძის აზრითთხემზე შეწყვეტილი მესვეტეობის შემდეგ უნდა იყოს აშენებული სვეტის ძირში მცირე ეკლესიარომელიც X საუკუნით თარიღდება.
1972 
წელს დიდხნოვანი ცაცხვის წაქცევის შედეგად შემთხვევით გაიხსნა ხის ფესვების ქვეშ არსებული კრიპტა (აკლდამა), სადაც ასევე აღმოჩნდა არქეოლოგიური მასალა.
1997 
წელს ამ ტერიტორიაზე აღორძინდა სამონასტრო ცხოვრებასაჭირო გახდა სამონასტრო ცხოვრებისათვის სათანადო პირობების შექმნაეკლესიების (ქვედა და სვეტისაღდგენა.სვეტის თხემზე სპეციალისტების მეორედ ასვლა 1999 წელს განხორციელდა ალპინისტ გუჯაბიძის დახმარებითამჯერად ექსპედიცია დაკომპლექტდა შემდეგი შემადგენლობითარქიტექტორი ჯანაშიაარქიტექტორ-რესტავრატორი გაბუნიახელოვნებათმცოდნე გაგოშიძედაიგეგმა სამომავლო სამუშაოებიგაწმენდააზომვაკვლევაამავე წელს წელსკაცხში მოღვაწე ბერისმამა მაქსიმეს დაუღალავი შრომითა და ძალისხმევით დაიწყო და 2000 წელს დასრულდა მესვეტის (ქვედაეკლესიის აღდგენა (პროექტის მიხედვით).ახალი, 1999-2005 წლებში წარმოებული კვლევების შედეგად,  სვეტის სამონასტრო კომპლექსის მშენებლობის დათარიღების ახალი ვერსია წარმოიშვამისი ავტორია ხელოვნებათმცოდნე გიორგი გაგოშიძეამ ვერსიის მიხედვითირკვევა შემდეგი: 1.სვეტის თავზე ორის ნაცვლად ერთი ეკლესიაამეორე - ნახევრად კლდეში ნაკვეთი ნაგებობა - ბერების საცხოვრებელი სენაკებია. 2.ქვით ნაგები ეკლესია თარიღდება არა V - VI, არამედ  IX და უფრო X საუკუნის პირველი ნახევრითრაზეც მეტყველებს ის ფაქტირომ ეკლესია გვაგონებს ახლომდებარე ისეთი ძეგლებისქვათა წყობასროგორებიცაათირი და რგანი (ორივე X-ის II ნახ.). მნიშვნელოვანია ისიცრომ კაცხის სვეტზე გამოვლენილი სამონასტრო მეურნეობა (განსაკუთრებითქვევრები), აბათილებს ვარაუდს იმის თაობაზერომ აქ უკიდურესად ასკეტი მესვეტე იყო დამკვიდრებულიკაცხის სვეტის მცირე მონასტერისადაც სავარაუდოდორი-სამი ბერი მოღვაწეობდადიდი მონასტრიდან გამოყოფილი მარტოდსამყოფელია და იერით ძლიერ გავს თესალიაში (საბერძნეთიარსებულ მეტეორას მონასტრებსრომლებიც ამდაგვარ მიუდგომელ კლდეებზეა აშენებულისიმბოლურად  ისინი ცისა და მიწის შემაკავშირებელ ადგილს წარმოადგენენ.
2006 
წელს / „ჭიათურმანგანუმის“ გენერალური დირექტორის აკაკი გურჯიძის ფინანსური დახმარებით მოეწყო სვეტზე ასასვლელი ხარაჩო და ამავე წლის ნოემბერში არქეოლოგ ბერიკაშვილის მეთვალყურეობით დაიწყო არქეოლოგიური გათხრებიახლად აღმოჩენილი არქეოლოგიური მასალა საყოფაცხოვრებო ხასიათისააიგი ძირითადად კერამიკით წამოდგებათუ არ ჩავთვლით მოოქროვილ ვერცხლის მცირე ფირფიტასრომელზეც სტილიზებული მცენარეული ორნამენტია გამოსახული და მოოქროვილ ვერცხლის ჯვრის ნაწილსარქეოლოგიური მასალარომლის თარიღი მსგავსი მასალების საფუძველზე,  XVI – XVII საუკუნეებით განისაზღვრაკომპლექსის არსებობის ბოლო ხანებს უნდა მიეკუთვნებოდესთვითონ კომპლექსი რამდენადმე ადრეული უნდა იყოს და არ არის გამორიცხულირომ მომავალმა არქეოლოგიურმა სამუშაოებმა უფრო ძველი მასალებიც გამოავლინოს.
2007 
წლიდან კულტურული მემკვიდრეობის დაცვის და გადარჩენის ფონდის დაფინანსებით დაიწყო სვეტზე არსებული ნაგებობების სარეაბილიტაციო სამუშაოები.
2007 
წელს კაცხის სვეტზე არსებულ ნანგრევებში მამა მაქსიმემ აღმოჩინა კირქვის მცირე ქვათლილი (ზომები 41X21 სმრომელზეც ათსტრიქონიანი ქართული ასომთავრული წარწერაა ამოკაწრულიწარწერა პალეოგრაფიული ნიშნებით XIII საუკუნით თარიღდებასაინტერესოა მისი შინაარსირომელიც ამ მცირე მონასტრის მრავალ საინტერესო საკითხს ჰფენს შუქსწარწერაში მოხსენიებულია ვინმე ფრიად ცოდვილი გიორგირომელსაც „სამი სახლაკი“ აუშენებია ,,ძელი ცხოვრებაზე“ - ანუ სვეტის თავზე დამკვიდრებულ დაყუდებულთათვის.  ასე რომკაცხის სვეტზე XIII საუკუნეში მშენებლობის მნიშვნელოვანი ეტაპი დასტურდება
კაცხის სვეტის კომპლექსი ჯერ კიდევ კვლევის საგანია.









მღვიმევის დედათა მონასტერი
Mgvimevi church.jpg
ძირითადი ინფორმაცია
რელიგიური კუთვნილება
ქვეყანა
პროვინცია
რაიონი
ადგილმდებარეობა
სასულიერო სტატუსი
მოქმედი
ფუნქციური სტატუსი
დედათა მონასტერი
მემკვიდრეობითი ადგილმდებარეობა
ხუროთმოძღვრების აღწერა
ხუროთმოძღვრული ტიპი
თარიღდება
XIII საუკუნე
დეტალები
მღვიმევის დედათა მონასტერი — მონასტერი მდინარე ყვირილის ხეობაშიჭიათურის მუნიციპალიტეტის სოფელ მღვიმევისმახლობლად.
მონასტერში მოხვედრა ჭიათურიდან უფრო ადვილადაა შესაძლებელიჭიათურიდან მონასტერში მიდის ვიწრო და საკმაოდ გრძელი კიბერომლის გავლის შემდეგაც შესაძლებელია გვირაბში შესვლაგვირაბი ხელოვნურადაა გაყვანილისაკმაოდ გრძელია და მისი გადახურვა შემაგრებულია საყრდენი თაღებით.
სამონასტრო კომპლექსი მრავალი ნაგებობისაგან შედგებამთავარი ტაძარი მაცხოვრის სახელობისააის წარმოადგენს ორნავიან ბაზილიკასრომლის ნავებიც ერთმანეთისაგან მასიურ სვეტებზე დაყრდნობილი თაღებითაა გამოყოფილინაგებობის ფასადიშემკულია ძალზედ მდიდრული ჩუქურთმებითაქ გვხვდებასარკმლის გარშემო შესრულებული ჩუქურთმებიმონუმენტური ჯვრებიერთმანეთზე გადაბმული რომბებიკარნიზის ჩუქურთმები და სხვმაცხოვრის ტაძრის ერთ-ერთი ღირსშესანიშნაობა ხის კანკელიარომელიც მთლიანადაა მოხატულიკანკელის კარი შემკულია ჭედური ფირფიტებითხოლო მის ზედა ნაწილში განლაგებულია მაცხოვრისა და თორმეტი მოციქულის კომპოზიციამისი (მაცხოვრისცხოვრების სხვადასხვა ეპიზოდებიტაძარში შემორჩენილია კედლის ფრესკული მხატვრობაცმათ შორის XIII საუკუნეში ამ მონასტრის დამაარსებლისრატი რაჭის ერისთავისმისი მეუღლისა და ძმისნიანია კახაბერისძის პორტრეტებიცენტრალური ტაძრის უკან მდებარეობს მღვიმევის მღვიმესადაც დიდ დღესასწაულებზე წირვა ტარდება.
მონასტრის კიდევ ერთი ღირსშესანიშნაობა მცირე ზომის დარბაზული ეკლესიამისი ჭერი და დასავლეთის კედელი ბუნებრივი კლდეაამ ეკლესიის აღმოსავლეთ კედელზე გამოკვეთილია ვერძის თავის ბარელიეფიხოლო სამხრეთის კედლის გარეთა მხარეს გვხვდება ფრესკული მხატვრობამონასტრის სხვა არქიტექტურული ნაგებობიასამრეკლო და მონაზონთა სენაკებიმღვიმევის მონასტერში ინახებოდა უნიკალური ჭედური ხატები და ხეზე კვეთის ბრწყინვალე ნიმუშივაზის კარიდღეისათვის ეს ნაკეთობები საქართველოს ხელოვნების სახელმწიფო მუზეუმის ფონდებშია დაცულიმღიმევის მონასტერი თავისი მდებარეობით ერთ-ერთი ყველაზე გამორჩეული ძეგლია საქართველოში.




























No comments:

Post a Comment